קיימות

קליעת סלים היא המלאכה הקדומה בעולם והיא אף קודמת לקרמיקה. היא לא דורשת כלים מעבר לסכין וציורי מערות האדם הקדמון מעידים כי הוא כבר ידע לקלוע סלים. בכל אזור בעולם קלעו מהצמחים המקומיים ובהתאם לצמח ותכונותיו התפתחו טכניקות קליעה שונות. באזורנו קלעו מחיטה, אגמון, קנה וזית ואילו באירופה התפתחה קליעה מערבה.

קליעת סלים

הערבה (Salix), ממנה אנחנו קולעים את כל מוצרינו, היא משפחה המונה מעל 350 מיני שיחים ועצים. קליפת הגזע מכילה חומצה סיליצית ששימשה ליצור האספירין. כבר מאות שנים משמשים ענפי הערבה לקליעה.

סלים קלועים

הקסם

הקסם הגדול של הקליעה טמון ביצירת יש מאין. צביר ענפי ערבה שהופכים בעזרת זוג ידיים לעריסה חדשה, או סל או עגלה לבובה, אי אפשר שלא להתפעל מהדבר החדש הזה, שרק לפני שעות ספורות היה ערימת ענפים.

לואו טק

מבין המלאכות הפרימיטיביות, קליעת סלים היא אחת העתיקות ביותר. עקבות של קליעה, בצורת שאריות סלים ומקלעות, כמו גם ציורי קיר של סלים במערות עתיקות, נתגלו בחפירות במקומות שונים ברחבי העולם. למעשה, ברוב חלקי העולם שגדלים בהם צמחים המתאימים לקליעה – נמצאו עדויות לקליעת סלים, חלקן אפילו מתקופת האבן. קרוב לוודאי שהמלאכה הזו עתיקת יומין כמעט כמו המין האנושי. הסל הקלוע העתיק ביותר בעולם (בן 10,000 שנה) התגלה דווקא אצלנו, במדבר יהודה.

חומרי גלם לקליעה

סלים ממקומות שונים בעולם נבדלים מאוד זה מזה. סיגנונם, עיצובם וצורת הקליעה שלהם נקבעים במידה רבה על ידי הצומח המקומי שממנו הם מיוצרים. צמחים שונים מכתיבים טכניקות קליעה שונות וצורות מְכל שונות. מגוון הצמחים ששימשו ומשמשים לקליעה הוא עצום, וכולל מחטי אורן, אגמון, רפיה, קש, במבוק, חזרן, גומא, סוף, קנה, דקל, וענפים של מטפסים שונים כמו גפן, קיסוס ויערה.

 

ערבה Salix 

צמח ממשפחת הערבתיים (Salicaceae), שהתפתחה לפני 80 מליון שנה ותפוצתה כלל עולמית. המשפחה 

מונה מאות מינים וכוללת עצים ושיחים הגדלים בעיקר סמוך למקורות מים ומכן גם שמה שמשמעותו בלטינית ליד מים. הערבה מכילה חומצה סליצילית ושמשה ברפואה להכנת אספירין. במקור התנכי מוזכרת הערבה בספר ויקרא כ"ג, מ–  "וּלְקַחְתֶּם לָכֶם בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן פְּרִי עֵץ הָדָר, כַּפֹּת תְּמָרִים וַעֲנַף עֵץ-עָבֹת וְעַרְבֵי-נָחַל".

ענפי הערבה אידאלים לקליעה והם עמידים יותר מכל חומר אחר בשל השילוב היחודי של חוזק וגמישות. מקלעות מערבה יכולים להחזיק מעמד במשך דורות כל עוד אינם חשופים למים. 

 

כלי עבודה

כלי העבודה העיקרי בקליעה הוא זוג ידיים. הן שעושות את רוב העבודה ובקליעה הן חשובות אפילו יותר מעיניים. כמה כלי עבודה בסיסיים כמו סכין, מזמרה, קאטר ודקר ישלימו את המשימה. השקעה בכלי עבודה איכותיים, היא רעיון מעולה שגם יתרום להנאה גדולה בעבודה וגם יוריד את העומס מהידיים. 

שיטת קליעה

בני האדם פתחו טכניקות קליעה שונות המתאימות לחומר שגדל באזורם ולתכונות הייחודיות לאותו החומר. ליצור סלים ורהיטים מערבה משתמשים בטכניקת קליעה צרפתית עתיקת יומין המבוססת על שתי וערב. סלים וריהוט הנקלעים בטכניקה זו הם עמידים ביותר ויכולים להחזיק מעמד במשך דורות. לפני הקליעה הענפים מושרים במים למשך מספר שעות, מתרככים והופכים גמישים וניתן לעצב אותם. בתום הקליעה, המקלעת מתייבשת וצורתה מתקבעת וחזקה ולא ניתן לשנותה.